lördag 1 mars 2014

Sjukdomsvinster?

Låt dina svagheter bli dina styrkor, var det någon som sa. Att vända det negativa till något positivt. Det låter bra. Mina svagheter är ganska uppenbara, men vilka blir då mina fördelar? Kan det faktiskt vara positivt att dras med reumatism och ett taskigt bäcken? Vinner jag något på att vara sjuk? Jag börjar med att fråga maken. Han bara skakar på huvudet. "Nej, jag ser inga fördelar, vilken skillnad det hade varit om du var frisk". "Fast du har slutat att stressa, du var väldigt stressad förut. På så vis är det bättre." Jo, det stämmer, sjukdomen har gjort att jag inte orkar flänga runt i 110% längre! Den har gett mig mera tid. Tid att fundera på vad som är viktigt i livet. Förut var det mer en tävling, den som gör mest vinner. Men det funkar ju inte så jag har tvingats att ändra mina preferenser. Livet handlar om så mycket mer än bara prylar och aktiviter. Jag njuter mer av de små händelserna som kanske andra tar föregivet, ex. fika på jobbet eller hämta barn i skolan. Vad anser barnen om mina sjukdomsvinster då? "Ditt parkeringstillstånd är jätte bra mamma", säger yngsta sonen direkt. "Du är hemma mycket", påpekar dottern, "och du kan ofta skjutsa till stallet. Det är jätte bra!" Mer tid för barnen är en stor vinst. Jag är tillgänglig och väldigt närvarande där hemma på soffan. De vet var jag är och det hinns med att bara vara. Vår kära katt gillar också att jag är mycket hemma. Och numera finns det även tid att läsa mer och att blogga. Jag kan berätta om min resa, och kanske hjälpa någon annan att gå vidare och att må bättre. Det skulle vara den allra bästa sjukdomsvinsten!

Det finns alltid ljus! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar