fredag 7 mars 2014

Får jag åka rullskidor istället för att cykla?

Det här med konditionsträning är knepigt när man har ont lite varstans i kroppen. Det är svårt att hitta något som fungerar för hela rörelseapparaten. Mycket motionscykel har det blivit! Det är en smula trist. Så jag tyckte jag ställde en relevant fråga till sjukgymnast M. häromdagen. "Får jag åka rullskidor istället för att cykla?" Jag fick inget muntligt svar men av blicken att döma var det visst inte det. Min tanke var att jag bara kunde stå och använda armarna, ungefär som att köra utan fästvalla. Men okej, jag har ju faktiskt reumatism i armarna, handleder och händer, och så finns det ingen mjuk snö att landa i om det skulle gå överstyr. Jag ger mig! Det blir cykeln. Det är bara att hitta någon bra serie på Netflix att följa, hänga paddan över cykeln och vips försvinner tiden. Höger ljumske fortsätter tyvärr att ge mig problem. Den har spökat av och till i över ett år nu, förmodligen för jag snebelastat bäckenet så mycket, och cyklat. Där blir det stretching. När konditionsträningen är avklarad blir det stabilitetsträning. Följande övningar ska göras: försiktiga klassiska bäckenlyft, uppresning från stol, två olika spännövningar på soffan, tre övningar ståendes, d.v.s. armhävning mot vägg, viktöverföring höger till vänster samt lätta knäböj. Slutligen avslutar jag med lite hantlar. Så är det bara...

Och så var det bollträning för reumatisk fot!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar