onsdag 12 mars 2014

Ibland tappar man sugen

Gårdagens besök på arbetsförmedlingen börjar så sakteliga sjunka in. Kvar är förvirringen att jag har fast jobb och är samtidigt ställd till arbetsmarknadens förfogande. Ekvationen går inte ihop. Jag är drabbad av en livslång sjukdom, och snart kommer jag vara nyopererad och totalt arbetsoför men jag kommer ändå inte vara sjukskriven, för det får jag inte! Reglerna är konstiga! Mina arbetskamrater tappade hakan på fikat idag när jag berättade om gårdagens möte. Vår jurist erbjöd sina tjänster på stående fot! Kanske jag skulle göra som någon föreslog, skriva till arbetsmarknadsministern? Idag på jobbet fick jag dessutom veta att man förlorar semesterdagar när man är sjukskriven på heltid. Det betyder att jag i nuläget har sumpat fem dagar hittills i år. Jag har också fått för mycket i lön p.g.a sjukskrivning. Så nu har jag en löneskuld till jobbet att betala av. Vidare är våra löneförhandlingar avklarade och jag kan med bitter smak i munnen konstatera att det inte lönar sig att vara sjuk. Det heter så vackert att man ska bortse från sjukdom. Men verkligheten ser annorlunda ut, helt klart! Och som lök på laxen visar det sig att vår bil måste skrotas. Vi blev påkörda bakifrån för en tid sedan och nu bedömer försäkringsbolaget att det inte är lönt att reparera den. Tjoho, vad kul det är ibland? Nej, idag har jag helt tappat sugen...
Jag tror jag lägger mig ett tag på värmegolvet bredvid bästa katten Lizzy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar