tisdag 11 mars 2014

Mötet avklarat

Nu är dagens stora möte avklarat. Min handläggare på Försäkringskassan, min man och jag har träffat handläggare på Arbetsförmedlingen. Jag är nu strax utförsäkrad då mina dagar som sjuk är slut. Det betyder att som i ett trollslag är jag helt frisk, och ställs till arbetsmarknadens förfogande. Skämt och sido! Trots att jag är sjuk har jag inte längre rätt att vara sjukskriven. Jag har nu en karenstid om tre månader då jag är inskriven på Arbetsförmedlingen. Ersättningen blir då a-kassa fem dagar i veckan, dvs det kommer att bli kännbart ekonomiskt. I mitten av sommaren har jag åter rätt att vara sjuk på riktigt, att vara sjukskriven. Mitt i min konvalescens från nästa operation kommer jag alltså inte ha rätt att vara sjukskriven. Regler är regler. Så är det bara, men det känns konstigt! Jag har faktiskt aldrig slarvat, och nu känns det som om jag blir straffad! Två universitetsutbildningar, bra betyg, fast jobb, ordnad ekonomi, familj - javisst reumatism också, så var det visst! Men det var ett bra möte på Arbetsförmedlingen idag med flera kloka ord. Det finns en stor förståelse för min situation, och både Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen anser att jag ska lägga energin på att förbättra min hälsa. "Jag har aldrig träffat någon som är så engagerad och motiverad i sin rehab som Du", sa handläggaren på Försäkringskassan återigen. Kul! Förvirrande nog är jag utförsäkrad men hoppet lever.

Och hopp om våren! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar