måndag 24 mars 2014

Jag jagar välbefinnande

Morgonstelhet är ett klassiskt fenomen för reumatiker. Kroppen vill inte alls vara med på mornarna utan behöver tid för att komma igång. Självklart blir det en hel del piller för att undvika stelheten men jag har också provat en rad olika madrasser. Jag vet inte riktigt vilken som är bäst. Jag växlar friskt mest hela tiden! Ullmadrassen som jag fått av arbetsterapeuten är "nice" med väldans varm. Om hela kroppen är öm väljer jag den. Då slappnar jag av och sover väldigt bra. Men allt sedan operationerna har jag använt tempurmadrass. Den avlastar fint men kan bli ganska gropig. Vissa sjukgymnaster gillar den inte alls. De hävdar att kroppen rör sig för lite under natten eftersom det formar sig så fint efter just dig. Du ligger i din egen grop. Jag tycker det är olika beroende av vilken tjocklek som tempuren har. Just nu använder jag en tunn resetempur som bara rullas som en bäddmadrass på sängen, d.v.s. rullas dit av maken. (Den är toktung och oformlig, helt klart totalt ohanterlig för alla med dålig rygg!) Den är också praktiskt att ha med om man sover borta. Jag har också fått tips om att sova utan resårmadrass då de kan innehålla spiralfjädrar. Det var visst nåt currykors i vägen? Jag följde aldrig rådet. Jag hade för ont för att orka bry mig. Ibland måste man helt klart anpassa sig (till verkligheten och) till vad man mäktar med! Och lyssna till sin egen kropp!

Och så har jag provat läckra rawfood rullar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar