måndag 17 mars 2014

Surdegsdag

Ibland har man såna dagar när man har samlat på sig lite för många måsten, (läs: saker att göra som man inte har det allra minsta lust att ta tag i!). Då blir det en surdegsdag. Redan i slutet av förra arbetsveckan började jag fundera på en massa saker som jag behövde ta tag i. Och efter en dålig natts sömn blev det en lista nu i helgen. (Förvånad?) Idag efter jobbet har jag successivt arbetat mig i genom den, inte helt men nästan! Listan innehåller bl.a. fix med sonens kalas, beställa mer mediciner, vårjacka till dottern, kolla ny bil, boka sommarläger till barnen, ordna reseräkning och så den tyngsta punkten, min inkomst. För vad händer nu med min ersättning när jag blir utförsäkrad, dv.s. under den tre månader långa karenstiden från försäkringskassan? Jag ringde mitt fack och sedan Aea (Akademikernas arbetslöshetskassa). Jag kommer att få en A- kassa som är baserad på inkomsten det senaste året både från mitt jobb och från sjukpenningen, positivt! Dessutom visade det sig att jag genom mitt fack har en inkomstförsäkring som fyller upp med upp till 80% av lönen när man blir arbetslös. Men om jag räknas som arbetslös eller inte förstod varken facket eller Aea men på facket trodde de nog det!? På bägge två instanserna fick jag förklara min situation typ två gånger innan de hängde med. Och vet ni; jag kan fortfarande inte heller fatta att jag har fast jobb men kommer ändå vara inskriven på arbetsförmedlingen och gå på a-kassa!!!???

?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar