fredag 31 januari 2014

Kon på huvudet

Ibland önskar jag att jag haft en knallgul kon på huvudet för att signalera: "Hallå, jag mår inte bra!" På ena sidan skulle det stå tryckt Reumatism och på andra sidan Bäckenbesvär. Längst upp på toppen skulle det finnas en blinkade saftblandare att aktivera vid akuta behov, t.ex. i en folksamling när någon är på väg att gå in i mig. Ibland är det svårt att se att någon inte mår bra. Ett ben i gips eller lapp för ögat är tydliga tecken men med bäckenbesvär och reumatism är det annorlunda. Stela fingrar och haltande gång kan vara svåra att se för ett otränat öga. Skenet bedrar. Jag har dessutom utseendet emot mig! En massa fräknar som gör att jag allt som oftast ser så pigg ut. Jag vill också gärna beskriva mig som en människan med positiv natur. Dock osäkert om familjen alltid håller med! Kontentan är att bra dagar är det svårt att se att jag är sjuk. Det är fantastiskt i många situationer, som när man t.ex. löneförhandlar eller vill vara en extra lyckad person på en klassåterträff i sin gamla hemstad! Men oftast vill jag att min omgivning ska visa hänsyn till mina behov, och människor i allmänhet vill gärna hjälpa till. Då är det bra med hjälpmedel. Min vikbara käpp ligger alltid redo i väskan. Lika mycket för att ge stöd åt min kropp som för att få stöd av min omgivning. Då slipper jag min knallgula kon.
Utan saftblandare på toppen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar