tisdag 14 januari 2014

Min lista: Varför blev det operation? (Del 1)

Här kommer Min lista som presenterar varför jag tillslut bestämde mig för steloperation av mina SI-leder. 
1) Jag - i slutändan var det mitt beslut att fatta! Jag önskar ett liv utan ständig värk och med bättre gångförmåga. 
2) Min familj  - det är min make och mina barn som lever med mig, och i allt vi gör tillsammans så finns mitt bäcken där, en femte oönskad familjemedlem. Jag vill kunna fungera!
3) Min RA - min aggressiva ledgångsreumatism påverkar alla mindre leder i kroppen. Det är ingen höjdarsjukdom med det finns massa mediciner! Så åt fanders med allt det naturliga! Jag är och förblir en levande pillerburk.
 4) All sjukgymnastik - Jag har alltid trott på den självläkande människan. Men trots daglig lågintensiv träning med träningsschema under flera år så fanns mina problem kvar. 
 5) Positiva P. på Vintersol - Mötet med positiva P. på rehab gav mig mycket att tänka på. Hon hade RA precis som jag och bäckenproblem sen graviditet. Tack vare operationen behövde hon inte längre rullstol. P. berättade för mig att artrit (dvs RA) kan finnas i bäckenlederna vid RA, mycket intressant tyckte jag. Min reumatolog hade dock hävdat motsats och inte funnit någon artrit på min röntgen! Men på röntgen syns ju inte allt... Nu blev jag nyfiken. Kunde jag ha artrit i mitt bäcken, och vad det i sådana fall därför som jag inte blev bra av sjukgymnastik? 

Det blev biljett till Ängelholm - del 2 av Min lista kommer imorgon! 


2 kommentarer:

  1. Tack för ditt inlägg på Pansens blogg:)
    Har även hittat hit och följer din resa.
    Känner igen mig i många situationer och känslor.
    Tänk att det finns fler som förstår vad man går igenom, det blir en drivkraft.
    Tack för din trevliga blogg:)

    Kram Annika

    SvaraRadera
  2. Tack! Lycka till imorgon. Du kan mejla mig elin_polly@hotmail.com om du har fler frågor! Kram E

    SvaraRadera