onsdag 29 januari 2014

Träna lågintensivt

Vid bäckenbesvär gäller det att träna smart. Du måste ha med dig ditt huvud hela tiden. Att flåsa iväg till ett pass på Friskis en gång i veckan, plikttroget lyda instruktören och försöka vara bäst på höga knän funkar inte! I alla fall inte för mig. Tänk tvärtom. Det gäller att hitta de små inre musklerna runt bäckenet! Träna lite varje dag istället! Med hjälp av motionscykel och hantlar gör jag mitt program hemma. Ibland använder jag pilatesboll och gummiband. I perioder går jag på bassängträning i mycket varmt vatten med egna övningar. Det gillar mina reumatiska leder men för bäckenets skull leker jag sjöjungfru. Om dagen varit lång och jag är trött, verkligen trött så hoppar jag träningen. Det finns ingen anledning att ta ut sig och sedan straffas med extra värk. Det är en svår balansgång, jag vet. För man vill träna och bli starkare. Men man måste tänka långsiktigt! Efter operationerna har självklart träningen sett annorlunda ut. I soffan ska två till synes enkla rörelser göras varje dag, lågintensivt förstås!

Inte så lätt alla dagar! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar