onsdag 15 januari 2014

Min lista: Varför blev det operation? (del 2)

Här kommer del 2 av Min lista till varför jag till slut bestämde mig för opereration av mitt bäcken:
6) dr. Sturesson - Tack vare bloggar, en film på Youtube samt en rad olika träffar på nätet kom jag att höra talas om dr Bengt Sturesson, ortoped i Ängelholm. Vid vårt första möte kunde han med kamera konstatera att jag hade artrit i fogarna. Jag hade alltså RA i bäckenet. Positiva P. hade helt rätt. Rätt sjukgymnastik är mycket bra vid bäckenproblem men det kan inte läka trasigt brosk orsakat av RA. Bengt visade stort förtroende och professionalism. Det var viktigt för mig! 
7) Sjukgymnast M. på Vintersol - Sjukgymnast M. (som bl.a. fick mig att hyra elmoppe) berättade om en av sina patienter hemma i Sverige som blivit så bra av operation. "Ibland", sa M. "kan operation vara en lösning". Det var magiska ord från en sjukgymnast! "Kan han tänka i andra banor så kanske jag kan?" minns jag att jag tänkte.
8) Rullstol - I samtal med arbetsteurapeut U. när jag skulle beställa rullstol konstaterade hon: "Med din RA kommer inte dina armar och händer hålla! Du kan inte ha vanlig manuell rullstol. Du behöver permobil!" Tankarna virvlade runt! "Permobil är otänkbart och RA går inte att laga. Jag måste fixa bäckenet!" U. har tyvärr rätt. Mina armar och händer svullnar när jag kör rullstol (manuell). 
9) Inspiration - På nätet har jag tagit del i Fru Gnu och Pansens resa. (Se bloggar jag följer.) De har också långvariga bäckenproblem och fått hjälp av Dr. Sturesson. När Fru Gnu bloggat om sina skogspromenader under hösten har jag jublat av glädje hemma på soffan.
10) Råd och stöd - Tack sjukgymnast M. här hemma i Sverige, familj och vänner, och älskade R!



Tack A. för inspiration till blogg och listan! Här med busig Lizzy!




2 kommentarer:

  1. Gulle dig❤️. Din blogg kommer att hjälpa och inspirera många! Kram❤️

    SvaraRadera