lördag 4 januari 2014

För ett år sedan insåg jag...

Idag den 4:e januari är det precis ett år sedan som jag åkte iväg till Kanarieöarna och rehab på Vintersol. Det var mycket jobbigt att lämna familjen hemma (tack och lov kom de ner sista veckan) men vistelsen var enormt lärorik. Dagarna var fyllda av träning och tester men framförallt av möten med andra sjukdomsdrabbade. För mig blev Vintersol allra mest en mental resa. Det är svårt att beskriva men jag förstod för första gången att jag faktiskt hade ett handikapp och var ganska sjuk. Jag kanske borde ha fattat det tidigare, inte alla får en månads rehab på Kanarieöarna! Men jag tror att jag nu accepterade sanningen. Jag var verkligen sjuk! I samma stund som jag insåg min sjukdom blev jag också mottaglig för att ta emot stöd av andra. Istället för att försöka söka egna små hemmagjorda lösningar på allsköns problem så fanns färdiga lösningar att hämta. Som när min sjukgymnast på Vintersol mer eller mindre beordrade mig att hyra en elmoppe. "-Du kan ju inte gå speciellt långt. Ska du bara sitta här inne på Vintersol i en månad, eller?" "-Va," tänkte jag, "pratar du med mig??? Behöver jag en eldriven rullstol? Omöjligt!" Han hade helt rätt. Det var en fantastisk känsla. Allt blev så mycket lättare. Det fanns så mycket hjälp och stöd att få. Jag flöt upp till ytan. Jag lärde mig att man kan ha kul i livet trots att man är sjuk! Vi borde alla hyra elmoppar när livet känns tungt! Känslan att köra fort är berusande!

En lång startsträcka...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar