måndag 20 januari 2014

Varför stannar bäckenuppluckringen kvar?

Varför går inte bäckenuppluckringen över efter avslutad graviditet? Det har jag funderat mycket på. Att uppluckringen finns där inför en förlossning kan jag förstå men sen då? De allra flesta blir bra från bäckenuppluckringen ganska snabbt efter att barnet väl är fött. Men varför fortsätter den år ut och år in hos vissa? Felaktig eller utebliven sjukgymnastik kan vara en förklaring till att stabiliteten i bäckenet inte kommer tillbaka. Jag minns sjukgymnasten som hävdade att en snabb promenad på tio minuter var den bästa medicinen mot bäckenuppluckring! Stabilitetsträning, buklås samt lågintensiv träning har betytt mycket för mig. Men jag anar att, obs! jag är inte sjukvårdsutbildad, att det finns bakomliggande orsaker till varför bäckenuppluckring dröjer sig kvar. För mig är det min reumatism, och för andra som jag mött är det överrörlighet (EDS). Tänk om fler barnmorskor, BVC-sköterskor, sjukgymnaster, husläkare, reumatologer, ortopeder m.fl. också kunde se sammanhanget!

När den onda kraften i bäckenet består, år efter år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar