fredag 30 maj 2014

Från sjukgymnastik till fysioterapi

Det började som bekant med rejäla bäckensmärtor tidigt i första graviditeten och strax därpå började jag hos sjukgymnast. Det var klassisk träning blandat med vattengympa. Jag minns att jag bara körde på utan att tänka själv eller känna efter, att jag litade blint på sjukgymnastens ord. Smärtan skulle ju gå över så fort bebisen var ute! Idag vet jag bättre så här mer än ett decennium senare. För det första är det du som måste ta kontrollen över din hälsa. Det är din kropp och därmed ditt ansvar att må bättre, varken träna för mycket eller för lite. Om du har en dålig dag med mycket annan aktivitet ska du kanske helt skippa dina övningar, och om du känner dig i toppform så får du absolut inte ta i för kung och fosterland. För det andra så försök att hitta en fysioterapeut med kompetens om bäcken men jag tror att det är viktigast att ni trivs ihop. Om du tränar med rätt övningar, läs stabilitetsträning, lite varje dag, kan du komma långt och må så mycket bättre. Lagom är bäst!

Råd efter operation

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar