lördag 12 april 2014

Optimalt buklås

Denna vecka blev det inget besök hos sjukgymnast M. Dels berodde det på mitt jobb men också på att jag haft en smula ont i halsen. Vid halsont ska man ta det lite lugnare framförallt med konditionsträning. Jag har också haft lite mer ont i mina leder. Så det har blivit mindre träning. Men jag har på nytt farit till det stora sjukhuset på andra sidan stan för tester till undersökningen om klimatvårdens effekter. Denna gång träffade jag på nytt samma sjukgymnast som jag sett några gånger under det gångna året för olika tester. Han blev genast nyfiken på min operation och så började vi prata bäcken förstås. Bland annat tipsade han mig om att ta i lagom när jag använder bäckenlåset. (Buklåset använder vi "bäckenmänniskor" så fort vi rör oss.) Jag har en tendens att ta i lite för mycket. Då blir det svårt att bibehålla en bra andning, ja faktiskt att andas överhuvudtaget. Tipset var att ligga ner och prova att spänna lagom mycket så att andningen inte påverkas. Någonstans där finns det optimala mellanläget. Mitt konditionstest gick så där. Jag ligger lite under normalkurvan. I och för sig har jag legat på soffan i två månader i vinter så jag borde vara nöjd. Handstyrkan i högerhand fick godkänt medan vänster är mer påverkad av reumatismen. Jag får jobba mer med min handgymnastik. 


Ett annat sorts lås!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar