söndag 13 april 2014

Barn och bäcken

Det är självklart att föräldraskapet påverkas av att ha bäckenbesvär. Jag kan lätt konstatera att det är bra mycket enklare att vara mamma med bäckenbesvär till större barn än till mindre barn. När barnen var mindre fick mycket göras annorlunda. Till exempel har jag nästan aldrig lyft eller burit på mina barn. De fick tidigt lära sig att klättra upp på skötbordet, tripptrappen och till bilbarnsstolen. Jag mutade mycket med russin och drillade tidigt storasyster att hjälpa lillebror. Det gällde också att försöka vila varenda sekund om möjligt. Försöken att dra på galonbyxor över overall på hal unge vill jag helst slippa. Det var också jobbigt att inte kunna göra de där familjeutflykterna som man trodde att man skulle göra. Det blev picknick hemma vid köksbordet istället. Vår tomt var hermetiskt tillslutet med extra lås på grinden. Vad gjorde man inte när man var bäckenmamma med rymmarbarn? Och så upptäckte vi charter med all-inklusive istället för båtluff med tält. Den stora fördelen med äldre barn är att jag kan vila nästan när som helst! Det där ständiga passet behövs inte längre. Nu kan jag också dela deras vardag på ett bättre sätt, och ofta kan jag skjutsa till aktiviteter. Min sjukdomsvinst är min närvaro med mina barn. Barnen är också till stor hjälp för mig. De kan plocka, dammsuga och greja enkel matlagning. Varje morgon hjälper sonen mig med garagedörren och lyfter in mina kryckorna i bilen innan han varsamt stänger min bildörr. Barnen ha fått förståelse för att alla faktiskt inte kan allt. Jag kan inte åka slalom, följa med scouterna i skogen eller bära hinder men kan faktiskt knäppa fina bilder på favorithästen i hagen.

Favorit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar