torsdag 17 april 2014

Nu kommer alla känslorna...

Det är mycket papper just nu. Jag sitter med det senaste brevet från försäkringskassan. Det blir magert tre månader framöver då jag har karenstid och ska gå på a-kassa. Men tack vare försäkring via AEA (akademikernas a-kassa) blir det lite bättre. Men nu gäller det att få in alla intyg och fylla i alla papper rätt för att summan ska stämma. Jag ringer först till mitt fack. En förvirrad handläggare frågar minst tre gånger om jag är arbetslös eller inte, varför ska du annars ha a-kassa undrar han, med all rätt. Nu blir jag svettig. Snacka om att behöva lägga undan alla känslor. Därefter ringer jag AEA. Ett arbetsgivarintyg ska fyllas i. Jag ska svara på frågor som varför mitt arbete upphört, avgångsvederlag, erbjudande om fortsatt arbete o.s.v. Jag får inte värdera bara göra utan att tänka. Likaså blanketten om ansöka om arbetslöshetsförsäkring vållar problem. Jag ska svara på vad jag gjorde innan jag blev arbetslös. Men hallå! Jag har fast jobb, men jag fick en sjukdom som husläkaren missade! Slutligen ringer jag försäkringskassan. Men handläggaren visar stort tålamod och visar förståelse inför min smått absurda situation. Jag får fylla i mina papper lite hipp som haver.

Byråkrati

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar