tisdag 18 februari 2014

Vad ska man äta egentligen?

Jag brukar börja morgonen med rawfood. Det blir bovetegröt. Bovetet har jag lagt i blöt över natten som sen mixas med nån frukt eller lite bär. Till lunch drar det åt GI med en kycklingsallad med lite nötter. Till eftermiddagen blir det kokosfett och grädde i kaffet, LCHF. Till kvällen renodlar jag helt, fet lax med avokado. Jippi, nu måste jag ha varit nyttig hela dagen. Imorgon kanske man ska fasta helt? Om jag blandar måste jag ha prickat rätt med någon diet. För vad ska man egentligen äta för att må bra? För mig handlar det mer om välbefinnande än vikt, men okej några kilo mindre säger jag inte nej till. Tänk att få slippa lite piller och istället äta sig mot bättre hälsa! Många reumatiker mår bättre på LCHF, andra talar om vinster att utesluta kött och mjölkprotein. Innan jag fick min RA diagnos gick jag på en supersträng diet under ett halvår. Bäckenet levde runt och kroppen värkte så jag var väldans motiverad. Mjölk, rött kött och gluten var helt förbjudet. Samtidigt betonades variation, hela tiden, på allt livsmedel. Det var väldigt petigt! Och det funkade tills jag föll rakt in i ett skov. Där tog orken slut. En diet måste vara mer av en livsstil, tror jag, så att Du faktiskt klarar den även när livets alla utmaningar knackar på. För det är när det känns motigt, mörkt och trist som suget kommer. Då är det så lätt att hamna i fällan. "Jag behöver choklad!" För en sak har de flesta dieterna gemensamt: undvik socker! Det göder alla våra inflammationer! Trist, men sant.

Lyssnade på kostdoktorn igår...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar