måndag 3 februari 2014

Divergenta intressen

Vissa mornar vill man bara åka bort. Jag brukar blicka mot bussen som går förbi på gatan och önska att jag också fick susa iväg, riktigt långt bort. Jobbet? Kanske till Vintersol? Frukosten på Vintersol minns jag som bästa tillfället på hela dagen. Solen, värmen, utsikten över havet, ett dukat bord och framförallt lugnet! Efter en lång julledighet, då vi var hemma alla dagar, har barnen studiedag igen! D.v.s. de är lediga från skolan, puh! Kanske en dag med möjlighet att sova ut och bara sitta lugnt i soffan och konversera med sin mamma? Sällan! Morgonen har redan varit allt annat än lugn. Det är aldrig svårt att få dem att vakna. Tvärtom, men att sen få dem att byta om, äta frukost och borsta tänderna. Där börjar striden! Sen kommer den ständiga frågan som jag brottats med sen jag blev förälder: "Hur kan man bäst aktivera barnen när man själv behöver ligga på soffan?" Det kan ju anses som ett lyxproblem. Dessutom finns oftast fler vuxna runt varje barn. Och barn kan roa sig själv, absolut. Men oftast blir det då TV, dator, läspaddor, Nintendos, Wii, PS3 och allt annat digitalt. Det funkar en stund. Sen river de huset. Då skruvar jag upp äggklockan och tvingar ut dem en halvtimme i blötsnön. Sen brukar de vara ganska sura, eller så springer dom iväg och gömmer sig inne hos grannarna tills tiden gått ut. Pyssel eller bak slutar alltid med att jag får röja i köket, ensam! Men okej, jag ställer upp. Det kommer bli en dag med mycket liv och rörelse. Jag tror faktiskt att jag gillar det. Något händer. Barnens höga aktivitetsnivå är många gånger en fantastisk energikick för trötta föräldrar, men väldans skönt att maken jobbar hemifrån just idag!

Ytterligare en buss passerar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar