onsdag 26 februari 2014

Därför: lista 1-4

Med listan "Därför" vill jag förklara varför min RA diagnos dröjde:
1) Pengar - Undersökningar och prover kostar pengar! Jag har besökta läkare som erkänt att de inte kan skriva remisser, fast de ansett de lämpligt, då deras klinik inte kunnat ta på sig kostnaden! Det har hänt både inom privat och offentlig vård. Besöken ska vara korta och snabba hos husläkaren. Ju fler patienter desto mer pengar tjänar din husläkare. Krångliga symptom tar tid att förklara och tid är pengar. Vinsten blir lägre om läkaren tar sig tid och lyssnar. Jag tycker att det är konstigt att man kan tjäna pengar på sjuka människor. Sjukdom kostar. Vilket syfte kommer vårdföretagen tjäna: de sjuka eller aktieägarna?
2) RA-prover - Blodprovet RA tas när man misstänker reumatism. Endast 70% uppvisar positiva RA-prover vid reumatism. Så många som 30% visar alltså negativt men kan ändå vara sjuka. Tyvärr litade mina läkare alltför blint på detta test.
3) Feltolkade prover - Som patient har du rätt att få ta del av alla dina journaler. I efterhand har jag begärt ut mina, nya som gamla. Det första som slog mig var alla fel, b.la. hade jag en rad konstiga yrken som jag aldrig haft. Men det intressanta är att man ser höga inflammatoriska värden och låga järnvärden under en mycket lång tid tillbaka. Typiska tecken på reumatism har jag förstått så här i efterhand! Då förklarades det alltid med: "Du har riklig mens och dagisbarn hemma!"
4) Okunskap - Vad jag förstått kan det vara svårt att se tecken på reumatism. Det finns alltså ett behov av utökad utbildning hos läkare, sjukgymnaster och annan sjukvårdspersonal. Reumatikerförbundet har idag informatörer som riktar mot olika vårdutbildningar. Det gillar jag! Posterna 5-8 på listan kommer imorgon.

Och Lizzy gillar värme..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar