onsdag 12 februari 2014

Hashimoto

Jag fick diagnos Hashimoto, en autoimmun sjukdom där kroppen utvecklat antikroppar mot sköldkörteln. Sköldkörtelproblem är vanligare än många tror. Det är många människor som går odiagnostiserade med diffusa problem. Nu började jag knapra piller, levaxin och så småningom liothyronin. Vad det svaret? Skulle jag börja må bättre nu, slippa trötthet och värk i kroppen? Och frågan var förstås om mitt bäcken skulle bli bättre? Det var mycket prover och dosjusteringar i början. Ligger du för högt börjar ditt hjärta klappa alldeles för snabbt och det är omöjligt att sova. Men om dosen är för låg så får du ingen hjälp alls av medicinen. Det tog tid men efter ett halvt år började jag märka skillnad. Jag tappade nästan 10 kg, och blev lite piggare. Armar och ben blev mjukare. Jag fick återigen gäddhäng på underarmarna, vilket gjorde mig överlycklig faktiskt! Fast värken i kroppen och framför allt i bäckenet bestod. Jag hade kommit en bit på väg men jag var inte framme. Jag hade ännu inte fått hela förklaringen till min konstrande kropp. Flera pusselbitar återstod.

Bra bok om sköldkörteln!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar