tisdag 11 februari 2014

Sköldkörteln - den lilla fjärilen

Precis under din hals sitter en liten fjäril, sköldkörteln. Likt en dirigent för en hel symfoniorkester kontrollerar den mycket i våra kroppar och kan orsaka många diffusa symptom. För ett antal år sedan var jag så otroligt trött! Segheten gick varken att sova eller träna bort. Armar, ben och ansikte blev alltmer uppblåsta. Vikten ökade. Jag blev stelare med mer värk i kroppen. Magen konstrade och jag frös jämt! Hos husläkaren fick jag veta att alla provsvar var i ordning som vanligt! (Det måste ha varit ett helautomatiserat svar hos henne förresten!) Men någon nämnde sköldkörteln! Jag hade ingen aning om vad det var men började surfa. Jag bestämde mig för att begära ut det senaste provsvaren. Min läkare hade tagit tre olika prover på sköldkörteln. Jag såg direkt att ett värde var i gränslandet mot det högre, det så kallade TSH. Och ganska snart förstod jag, efter en stund surfande på nätet, att man kan tolka mätvärdena väldigt olika. Jag skrev ett personligt brev till en läkare som förekom i flertalet artiklar på nätet och blev kallad. Han tog fler prover. Ett provsvar översteg gränsvärdet med 12 300%! Min lilla fjäril hade fått fnatt!

Fem olika sköldkörtelprover: Ta del av dina egna provsvar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar