måndag 24 februari 2014

Att fira sjukdom med champagne

Överallt i litteraturen går att läsa att det är viktigt att sätta in behandling så fort som möjligt vid RA. Och med dagens mediciner behöver inte konsekvenserna bli så stora! Bara rätt mediciner sätts in i tid, och att du svarar på behandlingen. För mig tog det tid men tillslut fick jag den där remissen till reumatologen! Det blev dubbelförtur till utredning (eg.2 dar). På det stora sjukhuset blir man utredd i tre dagar innan läkarna kan säga om man har reumatism eller inte. Det kan man inte alltid se med hjälp av vanliga blodprover. En läkare kan alltså inte sitta där och säga till dig att du inte har reumatism såvida du inte är utredd på Reumaavdelning. Jag minns framför allt en rehabläkare som några år tidigare bara log åt mitt krumma finger. "Nej, du har inte reumatism". Nu vet jag bättre, och förmodligen kan jag mer än henne om hur man ställer diagnos reumatism, skrämmande! På det stora sjukhuset konstaterades snabbt att jag var mitt i ett skov med snabbtänkta på 92. Flera leder var kraftigt inflammerade. Det rådde inga tvivel, aggressiv ledgångsreumatism, RA! Nu uppdagades det missade röntgensvaret med min högra fot! Reumatologerna pratade om att anmäla min husläkare till socialstyrelsen! Jag var drabbad av livslång sjukdom, dessutom med kraftig försenad behandling. Så mycket värk, så mycket sorg! Men det enda jag kände var: Lättnad! Det fanns en förklaring till all min smärta! Äntligen!
Snarare fira med Pommac om man käkar en massa piller!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar