onsdag 18 juni 2014

Vad ska jag göra när bäckenuppluckringen dröjer sig kvar?

Då och då träffar jag kvinnor som har problem med kvardröjande bäckenuppluckring, kanske inte så extremt som jag men tillräckligt för att vara hindrade i sin vardag. Nu senast på skolavslutning kom en mamma fram och började prata bäcken. Smärtan hade funnits till och från i femton år. Det gick inte att springa längre och nu undrade hon om jag hade några tips på hur hon kunde må bättre. Först nämnde jag det klassiska självklara sakerna: gå inte, cykla istället, ta hissen, sitt inte med bena i kors och variera kroppsställning. Sedan behövs den inre bukmuskelaturen stärkas genom bra sjukgymnastövningar. Det stärker din stabilitet. Det kan vara lättare sagt än gjort att hitta rätt övningar hos rätt sjukgymnast. Små rörelser ofta är bättre än större rörelser mer sällan, träna lite varje dag. Ett tips kan vara att börja med pilates. Lär dig använda buklåset så fort du gör en rörelse, dvs aktivera din inre muskler. Har du fortfarande stora problem trots idogt tränande kan det finnas andra bakomliggande faktorer, ex. reumatism eller EDS. Och du, en sista utväg kan vara en fusionsoperation, som för mig! Jag hoppas att jag skriver på sista kapitlet på min bäckenstory.

Låt buklåset bli ditt stöd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar