onsdag 4 juni 2014

Uthållig

Jag har en passion för skönlitteratur, och sedan barnsben har jag slukat det mesta. Oftast har jag flera olika böcker på gång samtidigt och en bra bok kan jag läsa om och om igen. En bok som jag inte kan lämna är "Övertalning" av Jane Austin. Boken är främst en kärlekshistoria om väntan men en av de mindre karaktärerna, Mrs Smith, lider av reumatism. Hon plågas svårt, med ensamhet och fattigdom som följd. Det kunde ha varit en sorgesam figur men Austin skriver helt fantastiskt om hennes förmåga (i en av Austins som vanligt magiska personbeskrivningar) att man kan må bra trots svår sjukdom. Det handlar om vilken inställning som man själv väljer. Austin belyser ödmjukhet och tålamod, och fallenhet att tänka positivt även i mörka stunder. Raderna om karaktärens förmåga att alltid göra det bästa av sin situation kan jag läsa om och om igen. En bra bok som Austins "Övertalning" ger mig en ofantlig trygghet och tröst!

Boktips

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar