måndag 23 juni 2014

Skjut från höften

För ett antal år sedan satt jag framför datorn för att skriva uppsats på universitetet. Men inte en enda mening eller ord dök upp på skärmen. Det var inte så att jag inte visste vad jag skulle skriva utan snarare handlade det om att jag förväntade mig att allt jag skrev skulle vara perfekt, från första början. Jag hade låst in mig själv i min egen anda av förväntad perfektion. Då sa en klok vän till mig: "prova att skjuta från höften". Det tog en stund innan jag förstod men sen insåg jag att jag inte alltid kan sikta helt perfekt. Det finns det inte alltid ork till. Ingen och inget kan vara konstant perfekt. Tanken är totalt hämmande. Det kan ge mera resultat att skjuta flera skott från höften än att försöka sätta det där enda totalt ultimata skottet. Det sänker förväntningarna, slappnar av stämningen och på så vis kan vi bli mera kreativa. Att skjuta från höften spar på mina krafter och ger mig mod att våga mera. Numera kan jag skriva en massa text, allt blir inte bra, men kanske finns det något som kan kanske kan hjälpa någon därute! Genom att skjuta från höften vågade jag ta reda på mera fakta om fusionsoperation av SI-leder och det blev riktigt bra!

Nyckel till framgång

2 kommentarer:

  1. Det är intressant det där med att vara perfekt. Jag ska erkänna att jag är lite av en perfektionist och tror det kan handla om att saker utanför sjukdomen är det enda jag kan kontrollera och då vill jag göra det bra. Men denna sommar har något magiskt hänt, jag är mycket mer avslappnad. orkar nog inget annat ;) men visst är det en träning! kram stina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken intressant tanke, att det handlar om det utanför sjukdomen. Det låter klokt på nåt sätt. Grattis till din nya insikt, behåll den! Jag gjorde faktiskt en lapp vid datorn med texten skjut från höften, och den sitter kvar! Kram

      Radera