tisdag 8 juli 2014

Kan två fel bli ett rätt?

Sjukdom och rehab kräver sitt. Att sköta sin kropp är ett ansvar att förvalta gentemot sig själv, familjen och samhället, anser jag. Men eftersom sjukdomen alltid finns där, sommar, vintern, vår och höst, så finns alltid ansvaret också där. Ta hand och vårda, ständigt! Fast är det egentligen rimligt? Måste jag alltid beakta sjukdomen? Får jag någonsin ledigt? Kan jag göra något annat, något tokigt ibland eller kallar plikten ständigt? Idag har jag studerat frågan mer ingående. Trots bäckenstrul, RA och en rejäl förkylning har jag tagit ett dopp samt assisterat maken vid tapetsering. Med kryckor givetvis! Det bara måste vara okej när tankarna på sjukdom och rehab får skingrar sig en smula och lyckan kan lysa starkare. Det blir helt rätt.

Lycka!

2 kommentarer:

  1. Jag tror stenhårt på att bara få vara iland och pausa. Överansträning får konsekvenser men det priset har jag lärt mig att betala, det är ju inget som förvärrar sjukdomen. Just nu har jag paus från sjukgymnasten i två veckor, jag gör såklart mina övningar ändå men det är så skönt att slippa kliniken och bara njuta av sommaren och se mig omkring! Livet!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack! Skönt att inte bara jag resonerar så! Kram

    SvaraRadera