fredag 27 december 2013

Turkos definitivt

Jag vaknar till vid sju. "Nä, för tidigt, jag sover lite till..." Nästa gång är klockan 08:56, nytt rekord i sovmorgon! Men vänta telefonmottagningen till reumatologen stänger 09:00. Ok, lite panik. Jag har missat telefontiden varje dag den här veckan med alla dessa röda dagar. Idag är sista chansen innan helgen! "Välkommen till reumatologen! Välj din färggrupp för att få hjälp: röd grupp, blå grupp, vit grupp, orange grupp, lila grupp, gul grupp, grön grupp, turkos grupp..." Okej", tänker jag, "vilken färg är jag nu, snabbt snabbt innan de stänger, jag har varit vit och röd, kanske turkos?" Jag trycker en sjua för turkos precis innan klockan slår 09:00. Sen följer ett snurrigt samtal med syster Anna. Hon är min gamla sköterska från vit grupp som vikarierar för turkosgrupp idag. Jag blir förvirrad. "Vilken färggrupp är jag egentligen?" Medan jag funderar på färgvalet så diskuterar vi hur jag ska göra med min medicinering mot min RA (ledgångsreumatism). Jag ska göra uppehåll inför operationen och efter. Men då nästa operation är 7:e januari så vet jag inte vad jag ska göra. Det blir ett långt och oskyddat uppehåll. Hur ska jag göra? Vad säger syster Anna? Nån medicin kan vänta, nån annan kan jag ta.." Hur mår lederna. "Jo", säger jag, "jag vet inte...jag försöker undvika julgodiset i alla fall". Nu börjar dottern skratta högt i soffan. "Skulle du inte äta godis?" Samtidigt dyker sonen upp med sin nya ickeljudlösa kulspruta. Själv undrar jag fortfarande vilken färggrupp jag egentligen tillhör. Den fasta telefonen ringer. Maken kommer springande för att hitta telefonen. Katten jamar. Syster Anna fortsätter att försöka reda ut mina mediciner. "Är jag turkos, eller vit?, tänker jag " Kakofoni!"  En stund senare lägger jag på luren. "Hur skulle jag egentligen göra med mina piller och sprutor?" Jag kommer inte ihåg. Jag funderar fortfarande på min färggrupp, turkos förmodligen. Klockan visar 09:23. Jag får gå upp tidigare på måndag och ringa igen, turkos definitivt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar