tisdag 17 februari 2015

Träning och Stretch

Tio minuter före utsatt tid med sjukgymnast M. försöker jag sitta på träningscykeln. På så vis är jag uppvärmd när hon kommer, och nyttjar tiden bättre. Därefter följer gamla övningar blandat med några nya. Jag gör alltid benlyft med 2 kilos vikter, och sjukgymnast M. påpekar alltid att jag grimaserar. Jag måste slappna av i ansiktet och bara använda de muskler som faktiskt berörs. Ibland följer olika former av balansplattor, oj vad det har blivit enklare. När halvtimmen med M. är slut, går jag 10 minuter på löpbandet, jag vill verkligen maxa tiden med tränare! Sen blir det stretch för ben, bäcken, armar och nacke m.m i mitt eget tempo. Jag prioriterar bäckenet när jag beskriver vad jag gör. Framsida låret försöker jag få ut ordentligt så att det känns i ljumsken. Jag lägger mig ner och på sidan och tar tag om den ena foten, och pressar den mot sätet. Ex. Om jag ligger på höger sida tar jag vänster fot upp. Sen byter jag. Jag håller minst 30 sekunder, och försöker ha en rak höft och bra hållning. Den här funkar även stående för mig om jag har en bra dag, vilket kan vara skönt att göra om man sitter länge på jobbet. Nästa blir sätesmuskler då jag ligger på rygg. Vänsterben går rakt upp mot taket och höger fot lägger jag över vänster lår. Armarna kan dra runt benen. Sen byter jag sida. Det är skönt att avsluta med att sträcka upp bägge fötterna så långt upp i taket som möjligt, jag ligger kvar på rygg. Avslutningsvis sitter jag upp på bänken och lutar mig så mycket framåt som möjligt med helt raka ben. Ibland sitter jag i klassisk gymnastikpos en stund, ni vet, jag sitter nästan skräddare men har fotsulorna emot varandra, skönt! Målet med min stretching är att bli mjuk, samtidigt gör det ontskönt. Jag njuter när jag upplever att min kropp blir allt smidigare. Ta hjälp av ett proffs när du börjar stretcha, en sjukgymnast kanske, och lyssna på Din kropp!

På bandet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar