tisdag 21 april 2015

Matmetod

För att slippa mera medicin så har jag bestämt mig för att satsa på ny matmetod. Sedan länge har maken och jag (mest maken) försökt undvika snabba kolhydrater, och rent socker. Det betyder till exempel att jag inte har ätit pasta på typ några år nu, och det enda bröd jag smakat är min mammas hembakta vört till jul. Med andra ord äter vi inte så mycket gluten heller. Istället har det blivit massa mera grönsaker, kanske inte alltid till barnen utan mer till oss vuxna. För att gå ett steg längre har jag bestämt mig för att undvika mjölkprodukter. (Istället blir det havremjölk i kaffet.) Att sluta helt skulle säkert fungera men jag har bestämt mig för ordet undvika är bättre, för jag vill verkligen att det ska fungera i längden. Som inspiration har jag shoppat lite nya kokböcker, och favoriten är Sanna Ehdins "Sannas matbok". Boken tar upp IFD-kost, mat med inflammationsdämpamde effekt. Det handlar om att välja grönsaker, fisk, oliv- och rapsolja, nötter, vitlök, ingefära, gurkmeja, cayennepeppar och chili. Jag har bestämt mig för att prova lite, och inte överdriva för då kommer jag definitivt att tröttna och tappa tålamodet. Döm om min förvåning när vågen stod minus 3,5 kg härom dagen. Det var en positiv bieffekt som jag inte tänkt på! Nu blir det lättare att försöka komma igång med situps igen! Sjukgymnast M. har tipsat om att göra en omvänd rörelse, för om jag gör på det vanliga sättet och börjar på rygg och går uppåt blir det ett alltför kraftigt ryck. Det gynnar inte ryggen. Jag börjar istället uppe och rullar nedåt! Det är vråljobbigt! Faktiskt mycket jobbigare än att introducera en ny matmetod!

MVG på Astrid idag, exakt ett år efter den stora smällen! Hurra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar