onsdag 13 maj 2015

Ett år efter den tredje och sista operationen

Idag, är det exakt ett år sedan den tredje och sista operationen av dr. B. Sturesson på Ängelholms sjukhus. Då stelopererades min vänstra SI-led med hjälp av tre tobleroneliknande skruvar. Och tack vare den och då två tidigare operationerna, när högra SI-leden fixerades, har min hälsa förbättras oerhört. Jag önskar fira med en lista över alla mina nygamla förmågor.

Numera kan jag:
1. sova utan att vakna av värk mitt i natten och jag klarar av att vända mig i sängen. Jag ligger gärna på mage och sover, helt utan problem. Tidigare hade jag ett komplicerat kuddsystem i sängen.
2. gå långa promenader, och min stegräknare har ibland tangerat 8 km på en dag. Tidigare gällde rullstol för sträckor över 200 meter.
3. sitta på en stol utan kudde och utan att behöva justera position var 5:e minut.
4. klara mig utan värktabletter under ett helt dygn. Tidigare käkade jag piller i stora lass, nu blir det nåt då och då.
5. träna hela kroppen, och jag kan öka träningen och det ger resultat. Kroppen stärks alltmer.
6. hålla i gång en hel dag med arbete, familj och aktiviteter, oftast i alla fall! 
7. ha kul! Livet har fått en guldkant. Det handlar inte bara om bäckenet hela tiden med värk, orörlighet och hopplös träning. Steloperationerna av mina SI-leder är bland det bästa som någonsin hänt mig! 
Jag är så nöjd! 

4 kommentarer:

  1. Det där var en mycket mycket inspirerande lista!!! Gud vad jag längtar! Jag vill bara snabbspola ett år fram i tiden och skriva en likadan lista själv :) Nåja, ett och ett halvt kanske då, men vad fasen.. ett slutmål i sikte, hur kräsen kan man vara ;)
    Kramkram

    SvaraRadera
  2. Nu är du på gång, så spännande! Och jag väntar på din lista....

    SvaraRadera
  3. Vilken förbättring! Låter som en enorm frihet att kunna sova på mage bara ��

    Kram kram Malin instabiltbacken.blogg.se

    SvaraRadera
  4. Hallå i lådan ��
    Hur är det nu då? Nu har det ju gått ett par år till, och jag är nyfiken på om du fortfarande förbättras �� Eller om du kanske tom är helt bra ☺
    Kram kram

    SvaraRadera